ΠΑΙΔΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ – ΜΕΤΑΒΡΕΦΙΚΟ (2-3 ΕΤΩΝ)
ΗΛΙΚΙΑΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ
Στην ηλικία των δύο έχουμε μία έκρηξη ενεργητικότητας. Το παιδί κινείται διαρκώς, τρέχει, χοροπηδάει. Η ενεργητικότητά τους αυτή είναι σημαντική αφού έτσι το παιδί ενισχύει την σωματική του ανάπτυξη, μαθαίνει να ελέγχει το σώμα του και εκτονώνει τις συναισθηματικές του εντάσεις. Το παιδί σ’ αυτή την ηλικία δεν μπορεί να επικεντρωθεί για πολλή ώρα σε μία δραστηριότητα, χάνει γρήγορα το ενδιαφέρον του για το παιχνίδι που έχει μπροστά του και ψάχνει συνεχώς για μια νέα πρόκληση. Τέλος τα παιδιά σ’ αυτή την ηλικία είναι αρκετά εγωκεντρικά και βρίσκονται σε περίοδο εξερεύνησης των ατομικών τους δυνατοτήτων. Γι’ αυτό και δεν παίζουν πολύ ώρα με τα υπόλοιπα παιδιά.
Έχοντας ως γνώμονα τα χαρακτηριστικά της ηλικίας διαμορφώσαμε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μεταβρεφικού τμήματος, το οποίο επιδιώκει τους παρακάτω στόχους:
1. ΣΩΜΑΤΙΚΗ – ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: καθώς η γλωσσική ικανότητα και το λεξιλόγιο δεν έχουν εμπεδωθεί με πληρότητα σ ‘ αυτή την ηλικία, τα παιδιά για να ικανοποιήσουν τις εσωτερικές τους ανάγκες για αυτοέκφραση χρησιμοποιούν κυρίως την γλώσσα του σώματος. Για να καταφέρουν όμως να εκφραστούν με το σώμα πρέπει να έχουν αίσθηση του σώματος και του χώρου. Τα παιδιά μαθαίνουν πρώτα να ξεχωρίζουν τον εαυτό τους από το περιβάλλον και στην συνέχεια γνωρίζουν και ονομάζουν τα μεγάλα και μικρά μέρη- μέλη τους σώματός τους. Αισθάνονται το σχήμα και το βάρος του κορμιού τους, καθώς και των αντικειμένων γύρω τους. Έτσι, αρχίζουν να κινούνται άνετα στον χώρο του σχολείου και να επικοινωνούν με τα άλλα παιδιά μέσα από έναν κινητικό κώδικα, που μόνα τους θα επινοήσουν, θα επιλέξουν και θα ενθαρρυνθούν για την διαδικασία αυτή κατάλληλα από την παιδαγωγό τους.
2. ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: οι αισθήσεις αποτελούν για τα παιδιά, τους πρωταρχικούς και αμεσότερους διαύλους πληροφοριών. Τα κατάλληλα οργανωμένα παιχνίδια αισθήσεων είναι λοιπόν καθοριστικά για την δόμηση της γνωστικής λειτουργίας γιατί προσφέρουν στο παιδί ποικίλα ερεθίσματα αντίστοιχα της γνωστικής τους ωριμότητας, , του δίνουν την δυνατότητα να επενεργεί πάνω στα πράγματα, να τα χειρίζεται ελεύθερα και να καταλήγει σε κάποιο ενδιαφέρον αποτέλεσμα. Η μάθηση που γίνεται με διασκεδαστικό τρόπο προσφέρει περισσότερο μια ευχάριστη εμπειρία, τροφοδοτεί και αναπτύσσει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα και αφήνει σε δεύτερη μοίρα το συγκεκριμένο τελικό προϊόν όπως είναι μια ζωγραφιά.
3. ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: μέσα από παραμύθια, τραγούδια, ποιηματάκια, νανουρίσματα, κουκλοθέατρο και λεκτικά παιχνίδια αλλά και μέσα από την επένδυση με λόγο από την παιδαγωγό όλων των δραστηριοτήτων και των καθημερινών διαδικασιών ρουτίνας του παιδικού σταθμού, τα παιδιά αποκτούν ένα βασικό λεξιλόγιο και ασκούνται στη χρήση των επικοινωνιακών τους ικανοτήτων. Η αγγλική γλώσσα είναι ενταγμένη ως γλώσσα επικοινωνίας στο καθημερινό πρόγραμμα. Η βασική ιδέα είναι να υπάρχει σε κάθε πτυχή της σχολικής ζωής του παιδιού, τόσο στις οργανωμένες δραστηριότητες όσο και στην ώρα του φαγητού και του ελεύθερου παιχνιδιού. Η δασκάλα των Αγγλικών, κα Genine Lowe, πλαισιώνει τις παιδαγωγούς στο υπάρχον εκπαιδευτικό πρόγραμμα, χρησιμοποιώντας όμως αποκλειστικά την αγγλική γλώσσα και δημιουργώντας έτσι πραγματικές ανάγκες επικοινωνίας, που οδηγούν στην αβίαστη αφομοίωση και χρήση της αγγλικής γλώσσας. Η θεωρητική βάση του προγράμματος είναι απλή. Όπως το παιδί που μεγαλώνει σε μια δίγλωσση οικογένεια αναπτύσσει μια φυσική κλίση και για τις δύο γλώσσες, με ανάλογο τρόπο οι μαθητές της “ΦΩΤΕΙΝΗΣ” μαθαίνουν με βιωματικό και φυσικό τρόπο. Με απλά λόγια, ακούμε, καταγράφουμε και στη συνέχεια μιλάμε.
4. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: η συναισθηματική αγωγή των παιδιών είναι ένα σημαντικό κομμάτι της εκπαίδευσής τους. Το κλειδί για την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών είναι η δημιουργία θετικών σχέσεων μεταξύ παιδαγωγού και παιδιών. Τα παιδιά ενθαρρύνονται αρχικά ν’ αναπτύξουν σχέση εμπιστοσύνης και αγάπης με άλλα άτομα εκτός οικογένειας. Όταν εδραιωθεί μια καλή σχέση με το παιδί η παιδαγωγός οργανώνει δραστηριότητες και παιχνίδια για να ενισχύσει τα παιδιά ώστε να μπορούν:
• Να χαιρετάνε συνομηλίκους και οικείους ενήλικες μετά από υπενθύμιση.
• Να δείχνουν ανοιχτά την αγάπη τους και ποικίλα άλλα συναισθήματα.
• Να αποχωρίζονται εύκολα τους γονείς τους.
• Να είναι συνεργάσιμα σ’ αυτό που θα τους ζητηθεί (τουλάχιστον τις μισές φορές)
• Να μιμούνται ενηλίκους και φίλους τους.
• Να μπορούν να περιμένουν την σειρά τους.
• Να μπορούν να κάνουν επιλογές όταν τους ζητηθεί.
• Να καταλαβαίνουν τι σημαίνει «δικό μου» και «δικό σου».
5. ΑΥΤΟΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ: σταδιακά και σεβόμενοι τους ατομικούς ρυθμούς ανάπτυξης κάθε παιδιού επιδιώκουμε:
• Να μπορεί να φάει μόνο του.
• Να χρησιμοποιεί το γιο-γιο ή την τουαλέτα.
• Να ζητάει να πηγαίνει εγκαίρως τουαλέτα (την ημέρα)
• Να πλένει τα χέρια και το πρόσωπο του και να σκουπίζεται όταν κάποιος του δίνει την πετσέτα.
• Να βάζει και να βγάζει τα παπούτσια του
• Να κρεμάει το παλτό του σε έναν γάντζο που βρίσκεται στο ύψος του.
• Να τακτοποιεί την τσάντα του.
• Να συμμαζεύει τα παιχνίδια του.